SIMSoN TUNING:A trtnet 2003 szn kezddtt 2 halom roncs vtelvel s Bp.-re szlltsval. Mint ksbb megtudtam: vettem 5 kereket, 1 Star, 1 Schwalbe vzat, 1 S51 blkkot s 1 Star blokkot, valamint egy csom vzelemet. A Svalbi vzba apmmal (Kolbsz) beraktuk a Star blokkot kiss rendbehozva j dugval, kk-ezstre festve. Knny volt eladni, jl nzett ki, s a nyeresgbl megtrlt a Star ra is.
A trtnet kvetkez rszt Kolbsz cikke rszletesebben taglalja, n csak krvonalakban reglem el. A Star talaktsa s teljes feljtsa utn mg az els 1000km s a jogsi megszerzsig apmnl maradt Bp.-en. A bejrats utn 14-esre cserltk a 12-es lnckereket. Amikor mr nlam volt a jogsi s a paripa, kb. 1500km krl elrepedt a vz a tank alatt, a hegesztsnl (aki olvasta Kolbsz cikkt, az tudja, mirl beszlek ... iz rok). Nagy ijedtsg, kromkods s 30-cal hazamens, tanakods, hogy most mi lesz. Hla apm j kapcsolatainak s tallkonysgnak, egy hten bell a moci Pesten volt, egy szabad htvge alatt tdobtuk a cuccot S51 vzra, ami kellett, azt vettnk, ami nem, azt eladtuk, gy elg olcsn megsztam a dolgot. Egy gyors bellts s mr letre is kelt a Star reinkarncija . Egy duplarugs mexakt volt benne akkor, ami 30km-enknt megette a hzagot, mikor Apu lefele robogott vele Nemesvmosra. Szerencsre Marci elnkr is vele tartott, aki induls eltt, ki tudja mit sejtve :) komplett alaplapot rakott otthon a tska mlyre, gy apu vigan folytathatta az tjt. Ezenkvl nem volt semmi gond, szpen lert Nemesvmosra (kis falu Veszprmtl 6 km-re, ott lakom). Az SKM-es hengerhfokmr sajnos felmondta a szolglatot, gyhogy levgtam a vezetket. Az ra maradt, szerintem szebb, mint egy lyuk a mszerfalban.
60 cm3, N1-es karbi 70-es ffvkval, mexakts gyjts, a kisipari rezt lecserltem utngyrtott kmnyre, 14-es lnckerk, 100-as ra, 70km/h, kielgt gyorsuls s hegymsz kpessg, endurosan felhzott Pannnia srvd vgva (hogy valami hazai is legyen a paripn), HS1-es els izz (35/35W, Zsiguli foncsor, krmkeretes 350-es Cetka hz ), Star hts srvd s lmpa, VeeRubber Enduro gumi. Ez volt a fellls a II. Simsonlis eltt. A lejuts Kaposszerdahelyre kicsit problms volt, mert a rozsda lement a tankbl a karbiba, de a problmt orvosoltuk, ksbb persze kipucoltam a tankot. Kaposszerdahelyen kapott 1 zsr j gyri kipuffot, amit ksbb talaktottam bls hangra Kolbsz cikke szerint. Megnyertk a hegyi felfut s a szpsgverseny 1-1 kategrijt(aki nem volt mg a Simsonlison, a kvetkezre elmenni m!). A hazajuts simn ment azt leszmtva, hogy Balatonalmdiban a strandols utn elkapott a szerv 2szemllyel. Szvs... Otthon folyamatosan trtntek csinostsok, elstel ersts, alaplap jravezetkels, besrozs, lemoss, + persze szerelgets, hogy ne legyen unalmas az let. Kapott egy S53-as kmnyt, arrl is szletett cikk Kolbi tollbl, akit rdekel, az olvassa el (akit nem, az is!:)).
Aztn a tli sznet elejn jtt a vrva-vrt tuning: 4felmls Tuji-henger, talaktott gstr, 42,00 mm-es Keystone dug 2 krmgyrvel, Tuji-rez, a karbiba 75-s fvka, s raktam r egy kaznhfokmrt. sszeszerels kzben volt egy kis problem: a frs eltt kszlt fnykpen jl lthat pck, ami a szvablak felbvtsnl meg lett hagyva, hogy az als gyrt kitmassza s ne trjn bele az ablakba, frs kzben/utn kitrt. gy 1 gyrvel lett sszerakva a gp. Vltozs: knnyebben bejrdik, kisebb a kompresszi, br szerintem ez is elg (ftengely kml), kisebb felleten r egymshoz a 2 mozg alkatrsz (gyrk + henger), lassabban kopik a hengerfal s kisebb a srldsi ellenlls , vagyis kevesebb h fejldik, s van 1 ptgyrm, amit nem lehet kln kapni. Az els utam kiss balul slt el, tkr jgen prbltam ki a gpet, 1-esben nyugisan kiprgettem, 2-esben se hztam nagy gzt (kb. negyed - harmadgz), szpen elindult alulrl, majd amikor az aktv fordulatszm-tartomnyba rt, 1re jobban gyorsult, persze n + csak ttottam a szmat, hogy ilyen kis gznl hogy megy, s +feledkezve az tviszonyokrl megcssztam, majd lerakott bal lbbal prgni kezdtem az t jobb szln. Mg j, hogy este nincs forgalom. Bejtottam a jl bevlt Isolator Spezial ZM-260-as gyertya helyett 1 vltoz hrtk Brisk-et. Jl bevlt, eddig mg nem volt gond vele. A cikk rsakor hevenyszetten belltott motorral viszi a 80-at s kissebb emelkedn 70-nel felmegy. A 70-es utaz kielgt, elsre indul, 0 fok alatt, vagy hossz lls utn (3 ht) sincs semmi gond. Sarat, vizet, jeget jl brja, volt mr olyan, hogy az es centis rtegben fagyott rm & a mocira. Alulrl jl hz, fell nagyon virgonc (pl.: 4.ben: 40-45-tl 80-ig lehet hasznlni), a teljestmnye kb. 6-7Le krl van. A cikk rsakor (2005.02.17.) 650km-nl tartok, vgig 1:30-as szintetikus olaj + 95 benzin keverkkel mentem, egyszer se ragadt meg
RobogoTUNING:Olvasink kzl a legtbben az gynevezett ,,utcai tuning�, a kzti motorkerkprok feljavitsa irnt rdekldnek. Ez a leirs ilyet mutat be. Szakszeru kivitelezse esetn n a teljesitmny, frgbb s gyorsabb lesz a jrm anlkl, hogy elvesziten alkalmassgt a mindennapi hasznlatra.
Hangslyozni kell, hogy a leirtak alapjn nem szletik versenygp, sportosan vezetheto kzti motorkerkpr azonban igen, amelynek jobb menetdinamikja az elozsi thossz lerviditsvel a kzlekeds biztonsgt szolglja. Kiindulsi elvnk az, hogy gyeskezu emberek, akik reznek magukban megfelelo szaktudst, elfogadhat munka- s kltsegrforditssal, viszonylag egyszeruen javithassk fel motorjukat, meghagyva a gyri porlasztt s kipufog rendszert. A leirtak vgrehajtshoz csupn nhny kziszerszmra s egy nagyfordulatszm frgpre van szksg, flexibilis hajtssal a Bosch kszruk rszre.
Dnto fontossg a preciz, j minsgu munka!
A motorteljesitmny fokozst a tlts s ezltal a fordulatszm nvelsvel s a suritsi viszony fokozsval rhetjk el. ,,Utcai tuning� esetben a forgattys hzat nem mdositjuk, csak a hengert s a hengertejet. A munkt a hengerbe beakaszthat hajlitott aluminium lemezcsik kiszabsval kezdjk, amely megakadlyozza, hogy a reszelo hegyvel megsrtsk a hengerfalat. Az alkatrszeket megtisztitjuk az olajtl s koromtl, majd a kvetkezo muveleteket vgezzk el:
Szivcsatorna
A szivcsoben lvo hattynyakat (grbletet) a lehetosgek mrtkben egyenesitjk ki. Ellenorizzk, hogy a belpo nyils keresztmetszete nem lg-e bele a porlaszt torkba, mert rvnylst okoz. A szivsi ido meghosszabbitsa rdekben bovitsk felfel 5 millimterrel a szivnyilst, a dugattygyuru kitmasztsa rdekben kzpen meghagyva az bra szerinti nyelvet. A csatorna formlsa kzben a szivnyilst ne szlesitsk ki, legfeljebb lefel kerekitsnk rajta 1-2 millimternyit a rajzon lthat mdon.
A Simson 531 s 541 tipus motorok hengerpalstjnak kiteritett rajza. Az talakitssal kapcsolatos csatornabovitseket vonalkzs jelzi.
tml csatornk
Feladatunk a forgattys hzbl az gstrbe felmlo gz ellenllsnak cskkentse. A csatornknak a hengerbe torkollst gy kell kialakitani, hogy az tmlo sugarak htul szembetallkozzanak s gy csapdjanak fel a hengerfal mentn a hengerfej fel. A csatornnak a henger feloli falt nem szabad lemunklni, mert ezltal megsznne a rdiuszosan irnyitott gzterels. Az tmlo csatornk gyrilag kialakitott sarkait gondosan kerekitsk le s illesszk ssze a motorhz csatornival. A hts csatornafal megmunklsakor j szolglatot tesz egy melegen hajlitott gmblyu tureszelo. A csatornkat a rajz szerint bovitsk tel, a henger sarkos nylvnyt pedig a gzramlsnlak megfeleloen alakitsuk csaknem lesre.
Kipufog csatorna
Ez az, amit a leggyakrabban vgzetesen elrontanak a kpzetlen ,,versenyszerelok�! A muveletet nagy figyelemmel kell vgezni. Az ablakot csak felfel s enyhn oldalirnyban szabad rdiuszosan boviteni. A tl magas kipufognyils rontja a nyomatokot. A tl szles nyils viszont elosegiti a gyors gzcsert, de nveli a gyurutrs s a dugattycsilingels eslyt. Szval az arany kzputat kell megtallni, a rajzon kzlt mretekkel. A kipufog csatorna tovbbi rsznek bovitsekor gyeljnk a szilrd falvastagsg megtartsra, nehogy az egsz letrjn vagy kilyukadjon. Vgezetl a kszre munklt henger valamennyi csatornjnak leit treszelovel gondosan kerekitsk le (R=1).
Hegerfej
A suritsi viszony nvlse rdekben ajnlatos a hengerfejbol 1 millimtert leeszterglni gy, hogy az gstr formja vltozatlan maradjon. sszeszerels utn a gyjtst ennek megfeleloen 1,5 millimterre llitsuk. zemanyagnak 92 oktnos benzint ajnlatos hasznlni. A porlaszt bellitshoz gyakorlat kell, ezrt azt clszeru szakemberre bizni.
Mindenkinek sok sikert kvnunk! |